برای کارآفرین‌ شدن هیچ ایده‌ای لازم نیست

نویسنده: کریستیانا دس ماریاس
مترجم: فرهاد امیری
منبع: اینک دات کام
می‌خواهید شرکتی تاسیس کنید؛ اما ایده ندارید؟ خوب، ما محلی برای پرورش ایده‌ها سراغ داریم. اسم این محل را به خاطر داشته باشید: «کارگاه ریخته‌گری ایده‌ها».


اما این کارگاه ریخته‌گری ایده‌ها چیست؟
اجازه دهید مثال‌مان را مشخص‌تر کنیم. ما از شرکتی با اسم سندباکس اینداستریز در شیکاگو سخن می‌گوییم که اخیرا یک کارگاه ریخته‌گری ایده‌ها در سان فرانسیسکو تاسیس کرده است. مدیر این شرکت، میلی تادوالت، معتقد است که شرکت آنها بر خلاف مکان‌های سابق برای پرورش ایده‌ها جهت تاسیس شرکت، به جای صرف کار روی ایده‌ها، به دنبال آدم‌های مستعد است ـ آدم‌های مستعدی که عموما هیچ تجربه‌ای در زمینه‌ کارآفرینی ندارند. این شرکت افراد بی‌تجربه‌ مزبور را آموزش می‌دهد و برایشان سرمایه فراهم می‌آورد و به آنها تکلیف می‌کند تا از رهگذر پژوهش بازار، آزمون و خطا و گروه‌های متمرکز ایده‌هایی نو برای تاسیس شرکت بیابند ـ یعنی به هر قیمتی شده، ایده‌هایی را بیابند که اس و اساس دارند و می‌توانند پا بگیرند و شرکتی از دل آنها بیرون بیاید.

آنچه سندباکس را نسبت به شرکت‌های مشابه متمایز می‌کند، اعطای سرمایه به کارآموزان خویش است. در ابتدا این «شرکت» پروژه‌ها را تامین مالی می‌کند سپس تیم‌ها خودشان به دنبال تامین مالی تاسیس شرکت‌هایشان خواهند گشت.
سندباکس همچنین با کارآفرینان برای ساختن تیم‌هایی کار می‌کند که از منابع مشترک درون سندباکس استفاده می‌کنند. تادوالت می‌گوید: «ما تیمی از طراحان، توسعه‌دهندگان، آدم‌های رسانه‌های گروهی، نویسندگان و حرفه‌ای‌ها داریم که هر وقت شخص جدیدی داخل شرکت شود و بخواهد روی ایده‌ای کار کند، حضور دارند. به این ترتیب، شخص جدید لازم نیست سراغ کس دیگری برای توسعه و بسط ایده‌اش برود، بلکه خودمان اینها را برایش فراهم می‌کنیم. حتی لازم نیست برای طراحی لوگو هم سراغ جای دیگری برود. طراح ما در اختیار او است.»

در واقع، سندباکس می‌خواهد تا دست کم در مراحل اولیه، تیم آغازین برای تاسیس یک شرکت را تمام و کمال مهیا کند.
مالکیت کارآفرین به مروز زمان زیاد می‌شود.
با اینکه سندباکس در مراحل آغازین سرمایه در اختیار افراد می‌گذارد، اما می‌تواند ضمن رشد شرکت مبالغ بیشتری را نیز کمک کند، اما این پدیده مساله‌ مالکیت را مطرح می‌کند.

تادوالت می‌گوید که سندباکس در ابتدا درصد زیادی از شرکت را در اختیار دارد زیرا تمام منابع آن را تامین می‌کند. اما می‌افزاید: «وقتی افراد کسب و کارشان را رونق دادند، دیگر باید شب تا صبح کار کنند و این کسب‌وکار را پا برجا نگه دارند. در چنین شرایطی انگار انتخاب کرده‌اید که کارآفرینی در ابتدا بی‌مزد و مواجب باشید، نه کارمندی در یک شرکت دیگر. با این حال، وقتی شرکتتان رشد کند و اوضاع بهتر شود و شما بازگشت سرمایه‌ خوبی داشته باشید، به تدریج مالکیتتان بر شرکت بیشتر می‌شود و درصد مالکیت سندباکس بر آن کمتر.»
این ایده‌ بسیار خوبی است؛ زیرا باعث می‌شود که فشار از روی کارآفرینان برداشته شود و آنها بتوانند در مراحل آغازین کار خود، در حالی که حتی ایده‌ شکل‌گرفته‌ای هم ندارند، به تاسیس شرکت خود دست بزنند و با کمک‌های شرکت سندباکس آن را به مرحله‌ای برسانند که سوددهی داشته باشد و سرمایه‌های خرج‌شده را بازگرداند.