دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential)

Antislip Differentialهمان طورکه در مورد اساس کار دیفرانسیل (Differential) توضیح داده شد، تایرها به ویژه زمانی که اتومبیل در حال دور زدن سر پیچ است، با سرعت های متفاوتی دارند. به طوری که چرخ های به سمت داخل پیچ، مسافت کم تری را نسبت به چرخ های به سمت خارج پیچ، طی می کنند. ازآن جاکه سرعت خودرو، از تقسیم مسافت بر زمان به دست می آید، چرخ هایی که مسافت کم تری می پیمایند، با سرعت کم تری گردش می کنند.

گفتنی است، برای تایرهایی که نیرو به آن ها منتقل نمی شود، مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا به یکدیگر متصل نیستند و به طور مستقل گردش می کنند. اما چرخ هایی که نیرو به آن ها منتقل می شود، به یکدیگر متصل هستند و هر دو، نیروی خود را از یک موتور و گیربکس می گیرند.

Antislip Differential1

همان طورکه پیش تر گفته شد، اگر خودرو دیفرانسیل نداشته باشد، تایرها به یکدیگر قفل می شوند و با سرعت یکسانی گردش می کنند. در نتیجه این عمل، حرکت خودرو با دشواری روبرو خواهد شد. بنابراین، یکی از چرخ ها باید در جای خود بلغزد که برای این کار، نیروی زیادی لازم خواهد بود. این نیرو، از طریق اکسل، از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل می شود و فشار زیادی بر اجزای اکسل وارد می شود. هم چنین، این موضوع سبب سایش تایرها نیز می شود. در این میان، دیفرانسیل نقش ویژه ای ایفا می کند و با تقسیم این نیرو بین تایرها، میزان استهلاک را کاهش می دهد.

Antislip Differential2

1Carزمانی که از دیفرانسیل عادی در ساخت سیستم انتقال قدرت خودرو استفاده می شود، رانندگانی که با چنین خودرویی خارج از جاده رانندگی می کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند. به طور مثال، هنگام رانندگی در مسیرهای ناهموار، اگر یکی از چرخ های متحرک، اتصال با جاده را از دست بدهد، با انتقال تمام نیرو به این چرخ، این چرخ در هوا شروع به چرخش می کند و در نتیجه حرکت خودرو با مشکل مواجه می شود. راه حل غلبه بر این مشکل، استفاده از دیفرانسیل ضد لغزش (Antislip Differential) است. دیفرانسیل های ضد لغزش طی مکانیسم های خاصی، قابلیت چرخش خودرو سر پیچ ها را آسان می کنند. هم چنین، زمانی که یک چرخ شروع به لغزیدن می کند، گشتاور بیش تری به چرخی که نمی لغزد، منتقل می شود. دیفرانسیل های ضد لغزش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به دیفرانسیل های ضد لغزش کلاچ دار، دیفرانسیل های قفل شونده، و دیفرانسیل های تورسن اشاره کرد.

Antislip Differential3

به طورکلی در دیفرانسیل های ضد لغزش، انتقال قدرت از طریق یک پردازنده الکترونیکی کنترل می شود. این سیستم کامپیوتری مشخص می کند که نیرو باید به کدام طرف و به چه میزان منتقل شود. سپس سیستم به همان میزان و نسبت، نیرو را بین دو طرف تقسیم می کند. به این نوع دیفرانسیل ها به اصطلاح AYC می گویند که از سرواژه های عبارت Active Yaw Control گرفته شده است.

منبع : http://1car.ir/ns-36#ixzz3xs8nApFW