مزایای استفاده از پدل شیفتر

با پیشرفت تکنولوژی، زندگی آسان تر می شود و به همین منوال رانندگی که بخش لاینفک زندگی روزمره انسان ها است نیز راحت تر می شود. پدل شیفتر (Paddle Shifter) نیز یکی از فن آوری هایی است که در چند سال اخیر رانندگی را ساده تر و سریع تر کرده است. همه ما می دانیم که گیربکس های دستی درحال منسوخ شدن می باشند. خصوصاً در آمریکا که درصد زیادی از مردم تمایل به استفاده از گیربکس های اتوماتیک دارند.

shift paddles1

می توان تصور کرد روزی را که گیربکس های دستس نیز مانند فلاپی دیسک ها و نوارهای کاست، به خاطره ها بپیوندند و این پیشرفت علم می باشد که منطقی است. و به میزان پیشرفت تکنولوژی، گیربکس های اتوماتیک نیز پیشرفت کرده و قابل اطمینان تر و کاراتر می شوند و ضعف  آن ها به مرور برطرف می شود. گیربکس های اتوماتیک  در دو نوع DCT (گیربکس با کلاچ دوگانه) و CVT (گیربکس متغیر پیوسته) شناخته شده می باشد.

shift paddles2

 گیربکس های ضریب متغیر پیوسته (CVT) در اوج تکنولوژی، ساده و کارآمد هستند. البته این سادگی و کارآمدی خسته کننده نیز هست و دنده ها همیشه در دور موتور خاصی تعویض می گردند. برای همین، برخی کمپانی ها برای این گیربکس ها قابلیت تعویض دنده به صورت دستی را فراهم کرده اند که اغلب توسط اهرم های پشت فرمان صورت می گیرد و پدل شیفتر (Paddle Shifter) نام دارند. با استفاده از پدل شیفتر در دور موتور دلخواه خود می توانید دند را تعویض کنید و هیجان و لذت رانندگی را به خوبی تجربه کنید.

shift paddles3

عمل کرد گیربکس های دارای کلاچ دوگانه (DCT) بسیار شبیه به گیربکس های دستی می باشد و در آن دو کلاچ مجزا و چرخ دنده ها همگی به صورت هیدرولیکی باهم درگیر می شوند. یک گیربکس DCT واقعی مجهز به پدل شیفتر، در صورت قرارگیری دروضعیت "دستی" (Manual)، دقیقاً عمل کردی شبیه به گیربکس دستی معمولی خواهد داشت. این یعنی زمانی که توقف می کنید، کلاچ ها خلاص شده و اتومبیل برای حرکت مجدد نیاز به فرمان راننده دارند و به لطف تکنولوژی جدید دنده ها با سرعت و دقت بیش تری تعویض می گردند. حال می پرسیم چرا بهتر است تا خودروهای امروزی مجهز به پدل شیفتر باشند؟

shift paddles4

اولین دلیل آن این است که راننده را وادار می کند تا برای تعویض دنده، همواره دست های خود را روی فرمان نگه دارد. تا به حال چند نفر را دیده اید که در حال رانندگی دستان خود را روی غربیلک فرمان در حالت ساعت 11:05 و یا در حالت ساعت 7:25 قرار داده اند یا اصلاً یک دست خود را روی کنسول گذاشته اند و این در حالی است که حالت صحیح قرارگیری دستان راننده به روی فرمان حالت ساعت 10:10 است. برای استفاده از پدل شیفتر شما مجبور هستید تا دستان خود را در حالت صحیح 10:10 روی فرمان قرار دهید و بالطبع رانندگی ایمن تر و تسلط بیش تری خواهید داشت.

shift paddles6

حسن دیگر استفاده از پدل شیفتر، حذف اهرم تعویض دنده و خلوت شدن کنسول وسط است. اکثر قسمت های خودروهای امروزی به صورت الکترونیکی کنترل می شوند و خلوت شدن کنسول وسط علاوه بر زیبایی داخل خودرو، فضای کافی برای قرارگیری دکمه های کنترل کننده قسمت های مختلف خودرو ایجاد می کند. مزیت دیگر آن این است که رانندگی را آسان می کند و دیگر نیازی به حفظ کردن نحوه تعویض دنده ها در گیربکس های دستی نیست. و مانند گیربکس های اتوماتیک معمولی نیز محدودیتی در تعویض دنده در دور موتور دلخواه خود ندارید. امیدواریم با ارائه این مطلب اطلاعات جامعی را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشیم. همواره ما را از نظرات خود بهره مند سازید.

shift paddles5

منبع : http://1car.ir/ns-807#ixzz3xrdw4pPV