کنترل کننده ترمز

Brake controller

وانت باری را در نظر بگیرید که در حال یدک کشیدن یک کاروان است؛ اگر به سادگی فقط اقدام به وصل کردن کاروان به وانت بکنید و روانه جاده شوید، به دلیل اضافه وزن موجود، کاهش سرعت و ترمز گرفتن مشکل تر خواهد شد. به همین دلیل در بسیاری از ایالت های آمریکا، صاحبان کاروان ها ملزم به نصب سیستمی به نام کنترل کننده ترمز بر روی کاروان خود شده اند.

با نصب این سیستم، زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، کنترل کننده ترمز به سیستم ترمز کاروان این اجازه را می‌دهد که تشخیص دهد که چه مقدار نیروی ترمز برای توقف کاروان نیاز است. آیا می‌دانید چه نوع کنترل کننده های ترمزی وجود دارند؟ چقدر نیرو به ترمز های کاروان منتقل می‌شود؟ چگونه این سیستم نصب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات جواب خواهیم داد.

 
انواع کنترل کننده های ترمز

Brake controller1

اگرچه سیستم های متعددی وجود دارند، اما می‌توانیم آنها را در دو گروه اصلی دسته بندی کنیم: کنترل کننده های ترمز نسبی و کنترل کننده های تاخیری. کنترل کننده های نسبی از یک حسگر حرکتی که میزان سرعت توقف دو وسیله را اندازه می‌گیرد، استفاده می‌کنند. لحظه‌ای که راننده اقدام به ترمز گیری می‌کند، کنترل کننده ترمز همان میزان نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان اعمال می‌کند؛ بدین ترتیب، اگر وانت در حال توقف سریع باشد، کاروان هم با سرعت بیشتری متوقف خواهد شد و برعکس. در موقعیت هایی که نیاز به ترمز گیری های سنگین است، سیستم کنترل کننده ترمز نسبی باعث می‌شود که کاروان دقیقا همزمان با وانت بار ترمز کند.

این مدل از کنترل کننده ها، نرمترین حالت ترمزگیری را فراهم می‌کنند و چون هر دو سیستم ترمز به یک میزان کار انجام می‌دهند، میزان فرسایش در سیستم ترمز هر دو وسیله کاهش می‌یابد. کنترل کننده های نسبی تحت عنوان کنترل کننده های پاندولی ترمز نیز، شناخته می‌شوند. دلیل آن روش تشخیص حرکت توسط این سیستم است. این دستگاه ها از موقعیت یک پاندول به عنوان دستگاه حسگر حرکت استفاده می‌کنند و رانندگان قبل از استفاده باید آنها را کالیبره کنند. زمانی که خودرو در یک سطح صاف و تراز قرار دارد و پاندول به صورت مستقیم به سمت زمین اشاره دارد،، کنترل کننده ترمز هیچ حرکتی را حس نمی‌کند و سیگنالی نیز به ترمزهای کاروان ارسال نمی‌کند.

زمانی که خودرو در حال حرکت است، پاندول به سمت عقب خودرو حرکت می‌کند؛ به محض اینکه خودرو ترمز می‌گیرد، پاندول به سمت جلو تاب می‌خورد. بسته به مسافتی که پاندول تاب می‌خورد، کنترل کننده ترمز میزان متناسب از نیروی ترمز را به ترمز‌های کاروان می‌فرستد. کنترل کننده های ترمز تاخیری، نیروی ترمز از پیش تعیین شده ای را هنگام ترمزگرفتن به کاروان اعمال می‌کنند. میزان این نیروی ترمز بسته به وزن کاروان توسط راننده از قبل تعیین و تنظیم می‌شود. تاخیر، زمانی به وجود می‌آید که ترمزها فعال می‌شوند؛ این در حالی است که یک سوییچ به راننده اجازه تنظیم میزان تاخیر را می‌دهد. کنترل کننده های تاخیری استهلاک بیشتری را در سیستم ترمز ایجاد می‌کنند، اما ارزانتر از سیستم کنترل کننده نسبی هستند و نصب آنها نیز، آسان تر است.

 
نمایشگرهای سیستم کنترل کننده ترمز

Brake controller2

بعضی وقت ها فقط نصب کردن سیستم کنترل کننده ترمز بر روی کاروان برای اطمینان کافی نیست. تقریبا تمامی کنترل کننده های ترمز از نوعی نمایشگر استفاده می‌کنند که زیر داشبورد و نزدیک پای راست راننده نصب می‌شوند و به راحتی قابل مشاهده هستند. صفحه نمایش دیجیتالی میزان ولتاژ ارسالی از کنترل کننده به ترمزها را نمایش می‌دهد. هرچه محکم تر و بیشتر پدال ترمز را فشار دهید، نیروی بیشتری به ترمز‌های کاروان منتقل می‌شود و هرچه نرمتر و آهسته تر ترمز بگیرید، نیروی انتقالی به ترمز‌های کاروان نیز کمتر خواهد بود.

نمایشگر کنترل کننده ترمز در واقع میزان فشار و نیروی اعمالی به ترمز‌ها را منعکس می‌کند. این نمایشگرها همچنین به شما اطمینان می‌دهند که کاروان به صورت صحیح به وانت متصل شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل الکترونیکی، که می‌تواند ایمنی شما را به خطر بیندازد،، شما را آگاه خواهد کرد. با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های جدید کنترل ترمز، مخصوصا انواع الکترونیکی آن، آیتم های بیشتری را برای کنترل نمایش می‌دهند. بعضی از آنها مجهز به نمایشگرهای LCD هستند که اطلاعات و پیام های تشخیصی و کنترلی مهم را در معرض دید راننده قرار می‌دهند. برخی از سیستم ها حتی بنا به انتخاب راننده از نظر زبان و رنگ اطلاعات نمایش داده شده، قابل تنظیم هستند.

 
نصب کردن کنترل کننده ترمز

Brake controller3

نصب کنترل کننده ترمز کار تقریبا ساده‌ای است. اولین قدم، نصب کنترل کننده در محلی است که به راحتی در دسترس باشد. اغلب افراد زیر داشبورد، بالای پای راست راننده را انتخاب می‌کنند، این باعث می‌شود که کنترل کننده همیشه در دید  باشد تا راننده بتواند در صورت بروز  هرگونه مشکل سریع متوجه آن شود. کنترل کننده های ترمز به طور معمول به 4 سیم خروجی که به سیم کشی سیستم ترمز متصل می‌شوند، مجهز هستند. این 4 اتصال عبارتند از:

. تغذیه کننده کاروان ، نیروی ترمز را به کاروان منتقل می‌کند.

. سیم ارت.

. سوئیچ ترمز، سیمی که به محض ترمز کردن نیرو را منتقل می‌کند.

. باتری که نیروی الکتریکی را در اختیار کنترل کننده ترمز قرار می‌دهد.

در صورت رعایت دستور العمل سازنده، در نصب کنترل کننده ترمز به احتمال زیاد مشکلی نخواهید داشت.

منبع : http://1car.ir/ns-3532#ixzz3xa0K98qf