طبق موتور

5 flash point of the engine1

یکی از رایج‌ترین کارهایی که در زمینه تعمیر و نگهداری خودرو انجام می‌گیرد، تعویض لنت است. وقتی لنت ها کمی سر و صدا می‌کنند و سوت می‌کشند، وقت دست به کار شدن است. شاید خودتان بتوانید لنت ها را بیرون بیاورید، شاید هم لازم باشد برای این کار به تعمیرگاه مراجعه کنید. اما چه چیزی همه اجزاء ترمز را کنار هم نگه می‌دارد؟ اگر به یاد کاسه ترمز افتاده‌اید، متأسفانه باید بگوییم اشتباه می‌کنید؛ این قهرمان های خاموش و بی ادعا، طبق ها هستند.

در سایت AutoZone.com، طبق این گونه تعریف شده است: صفحه‌ای فلزی که چرخ روی آن سوار می‌شود و لنت ها به آن متصل هستند، و به عنوان پایه‌ای برای لنت و سایر قطعات سخت‌افزاری کاسه ترمز عمل می‌کند.

5 flash point of the engine2

از این تعریف چنین بر می‌آید که بدون طبق، اجزاء ترمز هیچ چیزی ندارند تا به آن تکیه کنند. برای این که اصطکاک موجب توقف خودرو بشود، جای لنت ها باید حسابی محکم باشد و این جا، همان جایی است که این قسمت مهم وارد صحنه می‌شود. دقت کنید که طبق را نباید با قطعه‌ای که در ترمزهای دیسکی استفاده می‌شود، اشتباه بگیرید. در ترمزهای دیسکی قطعه‌ای وجود دارد که دیسک روی آن چسبانده یا پرچ شده و شبیه ویرگول است، در حالی که طبق ترمزهای کاسه‌ای بیشتر شبیه یک سینی گود به نظر می‌رسد که روی آن سوراخ هایی برای بست ها وجود دارد. خب، حالا که دانستیم طبق در کجا قرار گرفته و چه شکلی دارد، بیایید نگاهی به عملکرد آن بیندازیم.

 
وظیفه طبق

5 flash point of the engine3

وظیفه طبق این است که اجزاء سیستم ترمز را کنار هم نگه دارد تا بتوانند درست کار کنند. در ترمزهای کاسه‌ای، هر چرخ دارای دو لنت خمیده است که روی طبق نصب می‌شوند. لنت ها به شکل حرف C انگلیسی هستند و گوشت لنت که با کاسه اصطکاک پیدا می‌کند، روی سطح خارجی لنت قرار دارد. هر لنت به یک طرف از طبق متصل است. کل این اجزاء در داخل یک کاسه ریخته‌گری شده آهنی قرار گرفته‌اند که به همراه چرخ، می‌چرخند. چند فنر، لنت ها را سر جای خودشان نگه می‌دارند تا مواقعی که پدال ترمز فشرده نمی‌شود، با کاسه تماسی نداشته باشند.

5 flash point of the engine4

وقتی راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، این فشار روغن هیدرولیک موجود در لوله ها را فشرده می‌کند. در بالای طبق، سیلندر چرخ قرار دارد که در بردارنده دو پیستون است، هر یک در یک طرف. فشار روغن ترمز وارد سیلندر چرخ می‌شود و پیستون ها را وادار می‌کند به طرف خارج حرکت کنند و لنت ها را به کاسه ترمز بچسبانند. گوشت لنت که روی سطح خارجی لنت قرار دارد، در تماس با سطح داخلی کاسه ترمز قرار می‌گیرد و خودرو را متوقف می‌کند. ولی بدون وجود یک طبق ثابت که همه اجزای ترمز را سر جای خودشان نگه می‌دارد و فشار نیروی متوقف کننده را تحمل می‌کند، هیچ کدام از این اجزاء کار نخواهند کرد.

منبع: http://1car.ir/ns-3797#ixzz3xZmOurao