میل بادامک (Camshaft)

Camshaft

آیا تاکنون به حروف اختصاری OHV، SOHC، یا DOHC مندرج بر کاور موتور برخی خودروها توجه نموده اید؟ آیا می دانید این حروف اختصاری به چه مشخصه ای در موتور اشاره دارند یا به کدام بخش از موتور خودرو مربوط می شوند؟ این عبارت ها در حقیقت به نوع میل بادامک (Camshaft) در موتور اشاره دارند. میل بادامک قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است. در ادامه به بررسی انواع میل بادامک ها و چگونگی عملکرد آن ها پرداخته شده است.

 
Overhead Valve (OHV)

OHV به میل بادامکی اطلاق می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند. اگرچه این نوع میل بادامک ها تقریباً قدیمی شده اند، اما چندین دهه است که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

 

 
Single Overhead Camshaft (SOHC)

SOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها اغلب در موتورهای خطی وجود دارند. در موتورهای خطی که تنها دارای یک میل بادامک هستند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیه شده است: یکی برای ورود هوا و سوخت و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق. از آن جا که در این نوع موتورها باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیماً توسط میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود، زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق تر است.

 

 
Double Overhead Camshaft (DOHC)

DOHC به میل بادامک هایی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. معمولاً در موتورهای خطی از دو میل بادامک DOHC و در موتورهای V-شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در بیش تر اتومبیل های مدرن از موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC استفاده می شود؛ زیرا تزریق هوا در این نوع موتورها بهتر است و با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورهای فاقد میل بادامک DOHC، قدرت بیش تری تولید می شود.

 

هدف 1Car از ارائه چنین مقالاتی که در حقیقت جزء مقالات فنی سایت به شمار می رود، کمک به ارتقای سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودروست. امیدواریم در این راه توانسته باشیم سهمی هر چند ناچیز در جهت رشد و تعالی آگاهی شما دوستداران صنعت خودرو داشته باشیم. نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را از ما دریغ نفرمائید.

منبع : http://1car.ir/ns-45#ixzz3yiCKZKWD