سانروف (Sunroof) یا مونروف (Moonroof)

Moonroof

همان طورکه از نام سانروف (Sunroof) و مونروف (Moonroof) پیداست، این دو عبارت باید ارتباط نزدیکی با خورشید و ماه داشته باشند. اگرچه بسیاری افراد، هر دو مفهوم را یکسان می پندارند، اما در حقیقت باید گفت که یکسری تفاوت های جزئی ، بین این دو وجود دارد.

به طورکلی، هر صفحه ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف یا مونروف نام دارد. برخی سانروف ها یا مونروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند. سانروف ها معمولاً شفاف هستند درحالی که مونروف ها را رنگی می سازند. در حقیقت مونروف نوع خاصی از سانروف است. در دهه هفتاد، به سانروف های شیشه ای داخلی و برقی، مونروف می گفتند.

البته امروزه عموماً تنها به سانروف های شیشه ای داخلی، مونروف گفته می شود. سانروف داخلی در حقیقت نوعی است که صفحه متحرک آن بین سطح خارجی و داخلی سقف حرکت می کند. عملکرد مونروف می تواند برقی یا دستی باشد. بنابراین، هر سانروف شیشه ای با قابلیت باز و بسته شدن به صورت کشویی بین سطح خارجی و داخلی سقف، مونروف نام دارد. از آن جا که تقریباً تفاوت قابل ملاحظه ای بین سانروف و مونروف وجود ندارد، در ادامه تنها به معرفی انواع سانروف خواهیم پرداخت. همه انواع سانروف هایی که در ادامه به آن ها اشاره می شود، ممکن است در کارخانه سازنده روی خودرو قرار بگیرد یا بعداً به سفارش خریدار توسط فروشنده روی خودرو نصب شود.


سانروف داخلی (In-Built):

سانروفی که صفحه آن بین سطح خارجی و داخلی سقف قرار می گیرد و به صورت کشویی باز و بسته می شود.


Moonroof1

 

سانروف پاپ  آپ (Pop-Up):

سانروفی که با بلند کردن صفحه آن رو به بالا باز می شود.

Moonroof2

 

سانروف اسپویلر (Spoiler):

سانروفی که صفحه آن در بیرون سطح خارجی سقف قرار دارد و به صورت کشویی باز می شود.


Moonroof3

 

 

سانروف جمع شونده (Folding):

سانروفی که سطح آن پارچه ای است و پس از باز شدن، باید پارچه را جمع کرد.
Moonroof4
سانروف جداشونده (Removable):

سانروفی که اندازه آن بزرگ تر است و می توان آن را از روی خودرو به طور کامل باز کرد.

منبع : http://1car.ir/ns-35#ixzz3yhzXTOl8